Thursday, May 27, 2010

Sampah??

Sampah? Tak paham lagi ke maksud sampah? Wangi sangat ke? Bersih ke? Kalau sampah penuh dengan kertas-kertas takpe la jugak kan. Ini kalau da kulit kerang, ayam panggang, ikan lumba-lumba, basikal buruk, kulit telur, macam-macam lagi la yang tak tersenarai.



Kalau barang-barang yang tersebut kat atas ni di perap seminggu mau tak wangi dia mengalahkan 'one drop'. Kalau 'one drop' lalu je dah bau wangi. Kalau sampah ni, tak payah lalu nye de. 1km dari sampah ni pun dah terhidu bau dia. Da la menyampah. Sampah plak yang busuk tu.

Ini lah yang terjadi kat kampung aku ni. Dari dulu sampai sekarang masih lagi macam ni. Sampai bila nak macam ni. Sampai cicit aku pun buang sampah kat sini jugak.

Kisah dia macam ni. Mother I(chewah, speaking plak) suruh aku pergi buang sampah. Sampah tu da busuk da pun. Aku pergi la. Tapak pembuangan sampah tu tak jauh dari rumah panjang aku. Satu kawasan ni buang sampah kat tapak tu. Aku jalan kaki la ke sana. Tak jauh pun kan.

Sampai sana aku tengok, alamak...tercemar nya kampung aku ni. Udara di pagi hari segar je semacam. Tak sangka di sebalik nya macam ni pula. Memang busuk tempat ni. Dengan 'langau' terbang berpesta. Tu tak tengok lagi isi dalam nya. Entah-entah ulat sampah pun kat situ jugak. Orang yang elok-elok sihat, sakit pulak sebab tempat macam ni.

Mana pergi nya pihak berkuasa? Apa kejadah nya semua ini? Sampai bila nak buat macam ni? Masa berkempen banyak pulak janji yang nak ditunaikan. Ini pun tahun depan nak mengundi lagi. Janji sebelum ni mana pergi nya? Persoalan ini, siapa kah yang harus bertanggungjawab. Renung-renungkanlah.

No comments:

Post a Comment